tisdag 17 januari 2012

Nyårslöften

Det här inlägget blir ett helt annat tema. Har tidigare aldrig avlagt några nyårslöften, så detta år tar jag i med råge. Gjort en lista på 15 punkter. Den kan komma att utökas. Det kan verka ambitiöst och upplagt för misslyckanden. Men de flesta punkterna är sådant som många människor gör utan att tänka på att det är något extra med det.


Klä, göra mig i ordning före bön/meditation och kaffe. (Tidigare har jag gått kanske ända fram till 11- 12 innan jag klätt mig. Det är jätteskönt att lufsa runt i morgonrock, men jag kan också se att det är ett hinder för mig att komma igång.)

Bön och meditation 15 minuter på morgonen. (Jag har en Gud som jag uppfattar Gud, vilket inte kanske är den man får lära i kyrkan. Men jag behöver dämpa alla onödiga tankar, som far runt i huvud som flipperbollar i huvudet). I detta ingår också:
3
Läsa en daglig text ur någon av de klokböcker jag har.
4
Bön och eftertanke på kvällen. (Vad har jag gjort som blev bra och mindre bra. Hur hade jag velat göra?)
5
Innan jag lägger mig och helst innan jag lämnar hemmet under dagen:
Tomt på diskbänk, bord och bänk (utom eventuellt det jag håller på med och tänker uppta genast följande dag). Håller mig än så länge till köket. Hallen och vardagsrummet hänger med lite grann och sovrummet är en katastrof.
6
Ringa minst 1 samtal om dagen. (Tänker ofta att jag borde ringa den eller den eller nåt annat som jag skjuter upp)
7
Minst 30 minuter kreativ aktivitet/dag.
8
Minst 30 minuter promenad/dag.
9
15 minuter städning på morgonen. (Blir lätt lite mer när jag väl satt igång. Resultatet syns redan i mitt hem.)
10
5 minuter städning på kvällen.
11
Njuta av något vackert/dag
12
Högst en utemåltid/månad (har frestat på min ekonomi lite för mycket med inköp av pysselprylar)
13
Dator efter kl. 15,00 helst 19,00 (har en benägenhet att bli sittande och surfar runt eller lägger patiens. Tar enormt mycket tid) Däri ingår också att begränsa spelandet av Wordfeud till kvällen. Utom spel med min syster och barnbarn, det får ske även under dagen.
14
Minst en kulturell aktivitet/månad (typ museum, utställningar, konsert, teater)
15
Besöka eller bjuda hem någon minst en gång per vecka.
16
Minst en utflykt/månad (innebär att göra något utöver. Till exempel hälsa på någon utanför hemstaden eller en heldag i naturen)


Jaha................... Detta blev 16 punkter.

Till alla dessa skulle jag vilja lägga några punkter, som har med mitt intag genom munnen att göra: mat och kaffe. Jag dricker på tok för mycket kaffe. Äter väl ganska skaplig mat men för ofta. Lyckats ta bort det mesta med socker och andra onödiga kolhydrater men finns en hel del att göra där. Till exempel choklad och smetiga konfektyrer. Bjuds jag på sånt försvinner förståndet.
Jag har gjort en pricklista för varje dag, som jag fyller i på kvällen. Annars har jag lätt att glömma vad det var jag tänkt mig. Det blir också tydligare, när jag kan klart se hur jag gjort under månaden.
Anledningen till att jag publicerar allt detta, beror på, att då blir det mer verkligt och lättare att hålla mig till. Några av punkterna pratar jag om med en några människor. Att formulera mig så att någon annan hör är viktigt, för att det skall bli verkligt för mig. Inte för att dom skall tycka jag är duktig eller hålla rätt på mig. Jag berättar också om misslyckandena. Att jag till exempel kommer på mig med att vilja fylla i att jag gjort en sak fastän det inte är gjort. Ljuga för mig själv med andra ord. En intressant iaktagelse. Ingen annan skall ju se min lista.

2 kommentarer:

  1. Det var en lång listan men viss är ju inte så svåra uppgifter.
    Många av dina punkter bodde jag också göra, kanske någon vacker dag.
    Lycka till och tack för din söta hälsning.
    Kram Gerda

    SvaraRadera
  2. En massa bra saker att hålla sig till. Lycka till med det! Vore nog bra att strukturera upp sig lite...

    SvaraRadera